להט חום וצעקת החמור
בסוף ספטמבר 1969 הגיע המשורר היהודי-רומני החשוב פאול צלאן לביקור בן כשבועיים בישראל. במהלך הביקור פגש משוררים ישראלים ומכרים מעברו בצ'רנוביץ, הרצה על יצירתו וסייר מעט בארץ. יומיים מן הביקור הקדיש לטיול עם אילנה שמואלי, חברת נעוריו מצ'רנוביץ, בבית לחם ובמזרח ירושלים. ידידות העבר בין צלאן לשמואלי הפכה לרגע לרומן אינטימי. עקב ההצפה הרגשית שעורר בו ביקורו הראשון בארץ, קיצר צלאן את שהותו בכמה ימים וחזר לפריז, שבה התגורר. בפריז כתב את מחזור השירים האחרון בחייו, "אמרי שירושלים ישנה", מחזור יפהפה שאותו הקדיש לאילנה שמואלי ולחוויותיהם המשותפות בסיורם בירושלים המזרחית ובמבואות בית לחם. כמה חודשים לאחר מכן, באפריל 1970, שם קץ לחייו בקפיצה למימי נהר הסן.
בסדרה "פאול צלאן – להט חום וצעקת החמור" כורך שי עבאדי בין דמותו, שירתו וחייו הדרמטיים של צלאן לבין חוויית ביקורו בירושלים המזרחית ובסביבתה. עבאדי דולה מילים ומשפטים בעיקר מתוך אחד משירי המחזור שכתב צלאן בהשראת הביקור ("לַהַט חֹם מְחַבֵּר אֶת שְׁנֵינוּ יַחְדָּו לְצַעֲקַת הַחֲמוֹר מוּל יַד-אַבְשָׁלוֹם…") ומשלב אותם ביצירתו בערבית ובשפות אחרות. הכיתוב ביצירות מופיע על רקע אתרים היסטוריים במזרח ירושלים, דימויי חמור ודיוקנאות של צלאן ושל אילנה שמואלי. עבאדי בוחר להדגיש דווקא את הצד הלבנטיני/ערבי של הביקור, צד שכמעט לא בא לידי ביטוי ברשמיו של צלאן עצמו ובהתייחסות החוקרים לביקורו ההיסטורי לאורך השנים.
בחלקה האחרון של הסדרה מצוירים על עץ לבוד עצי לבנה משורגים על רקע אדום עז, אותם עצים שעליהם הרבה צלאן לכתוב ("עֵץ-לִבְנֶה, עָלֶיךָ צוֹפִים לְבָנִים אֶל הַחֹשֶׁךְ. אִמִּי, שְׂעָרָהּ לֹא הִלְבִּין מֵעוֹלָם…"). לרגע נראה שאירופה שוב חודרת ללבנט ומתערער המאזן העדין.
העבודות יוצרות זיקה בין הסדרות הגרמניות של עבאדי ("פרויקט ארנדט", "גרמניה האחרת שלי", "אוגוסטה ויקטוריה") לבין סדרתו האחרונה, "בחזרה ללבנט".
מהדורה מקוונת | יוני 2022
דימוי ראשי: The Donkey's Scream, 2018, mixed media on paper, 34.5X49.5cm
צילום עבודות: רוני קאופמן ולנה גמון
היצירות לקוחות מתוך הסדרה "פאול צלאן- להט חום וצעקת החמור" ומהוות חלק מהתערוכה פאול צלאן, 69, 'ביקור' שתיפתח במוזיאון נחום גוטמן בתל אביב ב9.6.22 ותוצג עד לחודש נובמבר. בקרוב אף יראה אור הספר, "צלאן/69: ביקור, שירה" (שם זמני) בהוצאת מוסד ביאליק. הספר מאגד בתוכו קובץ מאמרים ויצירות של חוקרים, מתרגמים ואמנים ישראלים, משתתפי הסדנה צלאן/69. הסדנה התאספה בין השנים 2021-2018 סביב שנת החמישים לביקורו של צלאן בארץ, ועסקה בסוגיית ה'ביקור'.